Med plåtisen i Baltikum

När jag är på semester brukar jag inte skriva i bloggen under resan utan jag väntar tills jag kommer hem. Det brukar resultera i att jag inte skriver något alls då det blir alldeles för jobbigt med alla bilder, filmer och grejer som hänt som jag vill skriva om. Det tar sån tid att redigera så det är sällan det blir av. I år tänkte jag prova med en annan variant. Jag börjar att skriva på det här inlägget innan jag har åkt och sen ska jag försöka hoppa in och fylla på efterhand. Kan det kanske fungera bättre? Idén för i sommar är att hålla till i Estland, Lettland och Litauen.

28/6
Idag är det torsdag och jag har en dag kvar att jobba före jag släpps ut, som en ko, på grönbete och årets semester. planen är att i morgon efter jobbet vara klar med alla förberedelser och hoppa in i förarsätet och påbörja resan upp till Nynäshamn varifrån färjan till Ventspils avgår på söndag morgon.. Idag efter jobbet står en hel del på attgöralistan. Jag ska tvätta, handla det ena eller andra och komma ihåg det och det. På lördag kommer jag att stråla samman med min polare www.mynomadlife.se.

Egentligen är det inte alls så mycket att förbereda, jag har ju hemmet med mig, affärer finns på vägen och ärenden som bank sköter jag ju ändå med dator och Internet. Men det är lite svårt att tänka att jag inte åker hemifrån utan allt jag gör är att förflytta mitt hem. Även om jag har flyttat mycket i mitt liv och aldrig haft problem med det så är jag nog mer bunden till en ort än jag tror. När jag om några år kopplar bort på riktigt ska det bli intressant att se hur jag känner det. Orten jag håller till mest nu i kommer jag då inte att ha någon direkt anknytning alls till. Frågan är om jag kommer att längta hit?

30/6
Jag körde direkt efter jobbet igår och strålade samman med kompisen i Södertälje. Vi fortsatte några mil och övernattade på en parkeringsplats. Idag körde vi de sista 15 milen till Nynäshamn där vi handlat lite, pulat med diverse förberedelser och lite sånt. Imorgon kl halv sju rullar vi till färjan som kräver incheckning 2 timmar före avgång. Vi bokade färjan tidigt i våras och betalade ca 1200 var för dagtur, med plats i fyrabäddshytt, frukost och middagsbuffe. Nu när vi kollade priset igen var det mer än det dubbla. Det lönar sig att boka färjor i god tid. Ikväll är vi trötta så det blir en tidig kväll.
Bilden nedan föreställer myggjagaren, lampan är för dekoration endast ;-)

4/7
Vi landade i Ventspils vid sjutiden och ställde oss på en parkeringsplats strax bortom färjeläget och i närheten av gamla stan. En promenad, något pubbesök och promenad tillbaks gick vi och la oss ganska tidigt. Nästa dag åkte vi till Riga där vi strålade samman med min resekamrats dotter som skall följa med en vecka. Vi hade lite bökigt att hitta en bra parkeringsplats i den vältrafikerade staden och vi snurrade runt en del. Igår fortsatte vi norrut längs kusten och stannade på en liten camping en bit efter gränsen till Estland. Här fanns det wi-fi vilket var viktigt för mig då jag inte ville missa Sveriges åttondelsfinal. Kanske inte världens bästa match men vi vann i alla. I dag kör vi vidare norrut.

3 kommentarer:

1. Spännande! De länderna har vi visserligen besökt, men inte rest i med husbil. Önskar en riktigt fin resa! Själva rullar vi söderut mot Europa med vår husbil imorgon, för en två månader lång husbilsresa :)

SvaraRadera
  2. Spännande! Glæder mig til forsættelse. God tur ;-)

3. Jo jag vet att ni rullar söderut. Jag mötte er idag på E4 ;-)

Comments

Related Posts with Thumbnails

Med plåtisen i Baltikum

28/6

30/6
Bilden nedan föreställer myggjagaren, lampan är för dekoration endast ;-)

4/7

3 kommentarer:

SvaraRadera
  2. Spännande! Glæder mig til forsættelse. God tur ;-)

3. Jo jag vet att ni rullar söderut. Jag mötte er idag på E4 ;-)