Mopedcamping på Söderåsen

Årets första campingutflykt är genomförd. När man tältar är det alltid trevligare desto bättre vädret är och nu var vädret, vad ska jag kalla det, ok. Så länge det inte regnar så är allt väl. Temperaturen var ca 10 grader och solen sken när jag lämnade jobbet kl 4 på den färdigpackade moppen. Planen var att hitta något ställe uppe på Söderåsen med ett avstånd att jag skulle hinna dit medan det fortfarande var ljust. Efter att ha kollat Google maps och kartan där över Skåneleden hade jag några alternativ att sikta på. När jag nått Kågeröd körde jag upp mot
Smedjebacken först men där hittade jag inte vindskyddet med eldstad så istället körde jag till Finnstorp där jag varit tidigare med husvagnen.  Här valde jag en av platserna med en färdig eldstad och bord med bänkar. Jag hann precis få upp tältet och samla ihop lite bränsle före det började mörkna och jag tände brasan och plockade fram mitt nu ca trettio år gamla väl använda Trangiakök. Nu kunde jag slappna av och hällde upp ett glas vin medan jag pysslade med brasan.

Har jag sagt det innan eller, jag älskar att elda? Kärt barn har många namn och i lumpen lärde jag mig att anlägga en Nying eller Jägareld och här är min variant av nying för att få en eld som inte slocknar och kan brinna länge. En eller helst två så stora kraftiga grenar eller stockar man kan hitta är basen. Har man två lägger man dem på ett lagom avstånd för att sen göra brasan mellan dem. Nu hittade jag bara en kraftig nog och släpade upp den på eldstaden och sen gjorde jag brasan intill den. I och med att den är stor och kraftig håller den resten av brasan levande länge och det är bara att fylla på med bränsle efterhand. Skulle elden brinna ut finns det länge glöd och värme kvar i stocken så det är lätta att få fart på brasan igen.

Så småningom tände jag mitt kök och lagade lite mat och sen satt jag länge och skötte om min eld och det blev fler koppar vin. Jag älskar att sitta så där vid en eld ensam i skogen och det är beck mörkt omkring en. Jag saknar inte sällskap så mycket men blir lite nostalgisk när jag tänker på mina vovvar jag haft med mig på liknande utflykter. En gång när jag var ute och vandrade på Pilgrimsleden i Dalsland med min blandrashund Jackie så vaknade jag en natt av att han morrade. Jag kunde skönja i mörkret hur han satt upp och stirrade in i tältväggen och morrade ett sådant där djupt morr från långt nere i magen. Då visste jag att det fanns något utanför. Jag hörde också ljud alldeles utanför tältet. samtidigt som jag sträckte mig efter min kniv som alltid ligger i fickan på tälduken så rörde det där utanför vid tältduken och Jackie började skälla. Då hörde jag hur djuret utanför sprang iväg. Jag har ingen aning om vad det var men spännande var det. Tilläggas bör kanske att kniven inte är så mycket för att försvara mig utan mest för att snabbt komma ut genom att skära upp tältduken om det behövs. Att böka med blixtlås i inner- och yttertält är inte optimalt om det måste gå fort.

Hur som helst så gick jag in och lade mig vid elvatiden, lyssnade lite på Karlavagnen och slocknade så småningom med radion i mobilen i gång. Vid niotiden vaknade jag och steg upp. Vädret var fuktigt och bara 3 grader varmt. Jag upptäckte att min telefon var urladdad och satte den på laddning på mitt monterade cigaretttändaruttag på moppen. Naturligtvis kunde jag inte låta bli att få fart på elden igen och tack vara nyingen var det bara att lägga på lite mer bränsle och så tog det sig snabbt igen. Kaffet i termosen jag gjorde innan jag gick och lade mig var fortfarande varmt och efter ett par koppar började jag vakna till liv och rev tältet, packade ihop mina saker och gjorde mig resklar. Medan jag höll på med det där kom det en bil och stannade på parkeringsplatsen en bit bort och paret i den tittade långt efter mig där jag gick och pysslade. de trodde nog jag var knäpp som var ute och campade i den här temperaturen.

Just det, en sak till måste jag berätta. Jag fick ett sms av min bror när jag satt där vid lägerelden kvällen innan. Han och hans fru har just startat en blogg om sin resa med att adoptera ett barn från Kenya. Följ dem gärna, du hittar bloggen här.

Här är en karta över min mopperunda.

Visa 2012-03-23 16:06 på en större karta

Som vanligt hittar du mitt campingställe på min karta här.

8 kommentarer:

1. Schyssta lägret!

Snart varmare ute och bara bättre och bättre campingväder.

SvaraRadera
  2. Vad mysigt du har haft det! Kul att du fått inspiration till att skriva igen. :)

3. Vilken spännande resa din bror och hans fru skall göra! Hade hoppats kunna skriva en kommentar och önska dem lycka till men de har inte profilen namn/webbadress så som du har så det gick inte.

4. Yes vädret kommer långsamt att bli bättre så klart. Jag hade hoppats på fint påskväder men prognosen ser dålig ut. Jag ska påtala för brorsan problemet med kommentarsfältet. De blir säkert jätteglada för kommentarer Heléne.

SvaraRadera
  5. Heléne, Nu är brorsans blogg fixad med kommentarsfunktionerna så vassego :-)

6. Hej! Sen maken och jag började vara ute på vägarna (först tältvagn och nu husbil) har vi hittatin på din blogg. Idag sitter jag och skriver detta medan regnet smattrara mot taket och vi, tack vare dig, har placerat oss på en av parkeringsplatserna vid Finstorp! Efter en ljuvlig promenad i skogen har vi nu hällt upp ett glas vin och bara njuter. Igår var vi i Norrebro hamn men efter en stormig natt och varning om snö bestämde vi oss för att ta oss inåt land. Såg ditt inlägg om Söderåsen och Stenestad och det lät så trevligt att vi valde att åka åt det hållet. Nu hamnade vi i Finstorp och inser när jag läser här att det nog var precis här du var för två veckor sedan :-) // sanna & torbjörn

7. Hej Sanna,
    Vad kul att jag inspirerar lite grand. Visst är det så att man inte behöver åka så långt bort för att hitta lite spännande natur. Vid Norrebro hamn har jag också stått med husvagnen och där har man det fint med utsikt över havet. Sen kan man promenera bort till Torekov eller till Hovs Hallar åt andra hållet. Uppe på Söderåsen brukar det vara lugn och ro och i Finnstorp har jag varit många gånger när jag bara vill komma ut i skogen ett dygn eller två. Jag tittade in till din blogg och nu blev jag hungrig.
    Ha det bra med fricampandet.
    Vispop

SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

Comments

Related Posts with Thumbnails

Mopedcamping på Söderåsen

Här är en karta över min mopperunda.

Visa 2012-03-23 16:06 på en större karta

Som vanligt hittar du mitt campingställe på min karta här.

8 kommentarer:

1. Schyssta lägret!

Snart varmare ute och bara bättre och bättre campingväder.

SvaraRadera
  5. Heléne, Nu är brorsans blogg fixad med kommentarsfunktionerna så vassego :-)

7. Hej Sanna,
    Ha det bra med fricampandet.
    Vispop

SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.