Jul och nyår i Polen och Tyskland

Kompisen och jag lämnade Sverige ett par dagar före jul. Från Trelleborg tog vi oss över sundet till Rostock. Sex timmar på färja är nog max vad man orkar med. Vi rullade av och tog oss några km till bordershop där vi tillbringade natten på deras parkeringsplats. Efter lite inköp rullade vi dagen därpå till Stralsund där vi parkerade i hamnen intill ett gammalt hamnmagasin.
Hamnmagasinet upptäckte vi efter något glas vin i husbilen numera innehålla barer och rockklubb vilket visade sig vara något störande. Det var för sent att flytta husbilarna så vi flyttade istället oss själva till en av barerna och kvällen blev väldigt trevlig.

Dagen därpå ställde vi våra gps:er på Swinoujscie i Polen där vi parkerade på en övervakad parkeringsplats mitt i centrum. Tyvärr var det julafton och precis allt var stängt men vi har vad vi behöver i våra husbilar och led ingen nöd och med en Jansson i Omnian är allt under kontroll.

Sen har vi fortsatt att cruisa runt i Polens nordvästra delar och stannat där vi sett något trevligt och hittat parkeringsplatser. De första dagarna stod vi på bevakade parkeringsplatser men nu fricampar vi precis som vi annars gör i Sverige.

Här står vi mitt på ett torg i den polska staden vars namn varken går att uttala eller stava till men den gränsar till Frankfurt an Oder i Tyskland.

Här är bron över Oder. Tyskland på andra sidan.

När man bor på hjul spelar det ingen roll var man är. Vi kunde stannat i Sverige, jag har två veckors semester, men eftersom det är kul att köra runt och dessutom är billigare här så är det bara att dra iväg. I morgon ska vi leta upp en husbilshandlare och se om vi kan fynda lite tillbehör. Jag behöver en crachsensor till gasoltuben och min kompis letar också något tillbehör och Polen är billigt.

Uppdatering:
Jag saknar som sagt krachsensor på gasoltuben och tänkte se om jag kan hitta en sådan billigare i Polen. Jag googlade på husbilsfirmor i staden Stettin men hittade bara en vid en snabb sökning. Hur som helst så körde vi dit och hittade stället ganska snabbt. Det var en liten firma och det stod bara två husbilar till salu innanför staketet. Mannen som jobbade där men varken talade engelska eller tyska hänvisade oss till en firma som låg bredvid istället. Där sysslade de med helt andra saker men en av personerna där talade en strålande engelska och följde med tillbaks till den första firman och förklarade en gång till vad jag ville köpa. Medan de diskuterade hittade jag just en sådan krachsensor som jag ville ha i en hylla. När vi talade vidare med den engelsktalande personen förklarade han att detta är den enda husbilsfirman i staden. Tänk vilket flyt, den produkten jag sökte fanns i ett enda exemplar i den här trots allt ganska stora stad och jag hittade den på i princip första försöket till ett bättre pris än hemma :-) Nu får den följa med hem och monteras av min lokala gasolkille.

Uppdatering igen:
Igår efter besöket i Stettin hamnade vi i en liten stad lite Norrut på den tyska sidan. Här tog vi en lugn kväll och pulade lite med kompisens blogg medan vi smuttade på lite vin. Ställplatsen som verkade väldigt vinterstängd var helt ok att stå på men inga faciliteter, vi betalde heller ingenting men gubben som kom på morgonen tyckte kanske att vi borde gjort det men min tyska var vid det tillfället väldigt dålig. Han verkade dock nöjd ändå.

Idag körde vi bara ett par mil norrut till den trevliga staden Ueckermünde där vi slog ner bopålarna på en trevlig ställplats vid kanalen bara ett stenkast från centrum. Detta var första gången vi kopplade på el på den här resan. Jag har nu klarat mig en dryg vecka på att ladda batterierna enbart vid körning. Solen har visserligen synts till några dagar så lite el har också kommit via solcellerna. Att stå här kostar 80 kr inklusive el. Detta borde svenska städer ta lärdom av. Centrala platser för en låg kostnad lockar besökare och vi kommer att göra av med en del euro ikväll som blir vår sista kväll tillsammans för den här gången.

I morgon delar vi på oss. Kompisen ska tillbaks till Sverige för ett läkarbesök och jag ska fundera på vilken väg jag ska ta mig hem. Eventuellt åker jag till en vän i Danmark ett par dagar mot slutet av min ledighet. Gör jag det så tar jag mig västerut och antingen kör jag upp via Gylland och sen broarna. Alternativt tar jag färja från Puttgarden eller Rostock till Danmark. Åker jag inte till Danmark kan jag välja Swinoujscie till Ystad eller kanske Sassnitz till Trelleborg. Jag ska googla och se vad som blir bäst. Fortsättning följer..

Uppdatering:
Igår avslutade vi vår vecka tillsammans på ett lite oväntat men mycket trevligt sätt. På torget i byn hittade vi något som såg ut som en bar och vi gick in. Det var ingen bar utan en gammal inrättning för rökare och whiskeydrickare. Röker gör vi inte längre men nu tog vi tillfället i akt och köpte först varsin cigarill, en dyr irländsk whiskey och en öl. När cigarillen var rökt valde vi i cigarrsortimentet och köpte varsin feting som varade minst i en och en halv timme tillsammans med fler whiskey, men även en kopp espresso. Vi satt i den mycket trevliga miljön i bortåt tre timmar, samtalade och njöt av våra rökdon och drycker. En bra kväll.

På nyårsdagen körde jag vidare och stannade i Greiswald som är en trevlig stad bara några mil från Rügen. Jag parkerade på en vanlig parkeringsplats bara några hundra meter från centrum. Nyårsdagen är lika stängt och tråkigt som i vilken söndag som helst i Tyskland men dagen efter strövade jag omkring lite på gågatorna.

Nu var det dags att sikta på Sassnitz där jag bokat färja för ca 900 kr. Jag stod sista natten på en parkeringsplats jag stått på flera gånger innan i Sassnitz. Innan jag körde ner till färjan gjorde jag de vanliga inköpen på Aldi där det oftare är billigare än på bordershop. Gasoltank och dieseltank fylldes också upp till de lägre priserna i Tyskland innan jag rullade ombord och lämnade kontinenen för den här gången. Jag har varit här på Rügen ganska många gånger nu. Många gånger med personbil med eller utan husvagn men också med cykel, moppe och nu med för första gången med husbilen. Resan slutade med endast 150 rullade mil. Jag brukar köra väldigt mycket längre men strävar efter att minska på milen, den här gången lyckades det ganska bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Comments

Related Posts with Thumbnails

Jul och nyår i Polen och Tyskland

Här är bron över Oder. Tyskland på andra sidan.